Ιαματικός κρίκος.
Αρχές 19ου αιώνα.
ΒΧΜ 1497
Ιαματικός κρίκος από άργυρο με μερική επιχρύσωση. Στην αλυσίδα φέρει πλακίδιο με παράσταση του αγίου Δημητρίου. Σωματικά ή ψυχικά ασθενείς προσέρχονταν στο ναό, φορούσαν τους κρίκους στο λαιμό και προσδένονταν με τις αλυσίδες τους σε συγκεκριμένο σημείο του ναού, διανυκτέρευαν εκεί και δέχονταν τις ευχές του ιερέα, προσβλέποντας στην ίαση. Σύμφωνα με τη χριστιανική θρησκεία, οι ψυχικές ασθένειες προέρχονται από σατανικά πνεύματα και για το λόγο αυτό προβλέπεται η παραμονή-νοσηλεία σε ναούς και αγιάσματα με σκοπό την ίαση του ασθενή, πρακτική που συνεχίζει την αρχαία διαδικασία της εγκοίμησης σε ιερά του Ασκληπιού.
Σε αρκετούς ναούς υπήρχε θάλαμος για την ίαση των ψυχικά ασθενών, όπως στην Παναγία Κολυκαραία (ναός Γεννήσεως) στην Αδριανούπολη και στη μονή Αγίου Γεωργίου Κουδουνά στην Πρίγκιπο, προστάτη των ατόμων με ψυχικά νοσήματα, όπου και σώζονταν στο παρελθόν, κρίκοι πρόσδεσης.
Στο ΒΧΜ φυλάσσονται ακόμη πέντε (5) κρίκοι, οι οποίοι έχουν καταγραφεί στα ευρετήρια ως «κρίκοι φρενοβλαβών», ενώ ανάλογοι φυλάσσονται στο Μουσείο Μπενάκη και στα κειμήλια του ναού του αγίου Γρηγορίου Νέας Καρβάλης.
Από τη Μικρά Ασία με άγνωστη την ακριβή προέλευση.
Ευαγγέλιο από πορφύρα
Η αμφιπρόσωπη εικόνα από την Τούζλα
Ένα εμβληματικό προσφυγικό «κειμήλιο»
Μία βυζαντινή Οδηγήτρια
Ένα Ευαγγελιστάριο από την Τραπεζούντα
Ένα σημαντικό παλαιολόγειο έργο
Τετραευάγγελο από την Αδριανούπολη
Μια κρητική εικόνα από την Ανατολική Θράκη
«Εις γάμου κοινωνίαν»
Ένας περίεργος λαιμοδέτης
Κομματιασμένη μνήμη
Ζουμζούτ η προσκυνήτρια
Προσφυγικό κειμήλιο «τεχνοτροπίας Ρωσσικής»
Μία ασυνήθιστη «εικόνα» από την Καππαδοκία
«Φυλάσσει (Κύριος) πάντα τα οστά αυτών...» (Ψαλμοί, λγ 21)
Μία καραμανλίδικη εικόνα